Friday, July 12, 2013

Onde-Onde Labu


Menu iftar 2 Ramadhan 1434H. Tak ingat dapat idea dari blog siapa, bila tengok time bulan puasa ni mula la teringin la nak tau rasanya ...  resepinya I ambil dr blog Maz Ilhamdapur. 

Onde-onde labu ni rasanya lebih lembut dan kurang kenyal dari onde-onde biasa. Memang sedap and lembut je but surprisingly tak rasa labu pon.  Labu tu memberi warna yg cantik kat onde-onde ni, suka tengok colour dia. Hari tu bagi kat my auntie, dia ingat I buh kaler oren kat tepung tu. Terkejut dia bila I kata, I buh labu. Nampak ada blogger yg buat onde-onde keledek juga , may be boleh cuba next time pulak. 

ONDE-ONDE LABU 

300g labu kuning
Tepung pulut secukupnya
Nisen/gula melaka secukupnya - dipotong kecil
Kelapa parut secukupnya - gaul dengan garam secukup rasa
3 helai daun pandan - dicarik dan simpulkan

1. Kupas kulit labu dan rebus dengan sedikit garam sehingga lembut, kemudian keluarkan air rebusan dan lecek lumat. Sejukkan dulu.
2. Bila labu dah sejuk, dalam periuk didihkan air bersama daun pandan.
3. Dalam bekas yang sesuai, satukan labu dan tepung pulut (tepung ni masukkan sedikit demi sedikit) dan uli hingga jadi doh yang lembut dan tidak melekat ditangan.
4. Ambil sedikit doh, leperkan dan letak 1 potong nisen/gula melaka dan tutup kemas. Masukkan dalam air yang telah mendidih dan tunggu hingga bebola tadi timbul. Kemudian boleh la diangkat dan masukkan dalam kelapa parut tadi. Golek-golekkan agar kelapa bersalut seluruhnya. Buat sehingga selesai.




No comments:

Post a Comment

Soft Pandan Marble Cake ... lembut dan sedap sangat

Yeayy ... Seronoknya ... akhirnya jumpa resepi butter cake yang lembut sangat tanpa perlu guna ovalette. Alhamdulillah. Thanks Mamafa...