Saturday, August 5, 2017

Asam Pedas Tetel Melaka


Kalau dah nama orang Melaka, asam pedas memang tak tinggal la. Menu beberapa minggu nan lepas. Antara lauk favourite laki dan anak-anak, ni. Boleh makan berpinggan-pinggan kalau ada lauk ni, nak  pulak ada telur masin, sambal belacan dan telur dadar. Nikmat sangat ... kan.

Biasa I masak asam pedas tetel cara lain, tapi hari tu ternampak resepi yang lain sikit dekat web majalah rasa. So I cuba la masak ikut stail resepi tu pulak sebab tertarik dengan caranya yang letak daun limau purut dan ketumbar yang telah dikisar. Menarik dan sedap. 


ASAM PEDAS TETEL MELAKA
Sumber: Majalah Rasa
BAHAN-BAHAN:
500gm daging | dipotong kecil
7 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar
2 biji tomato | dipotong baji
1 kuntum bunga kantan
500ml air
250ml air asam jawa
15ml minyak masak
Garam secukup rasa
1 kiub pati daging

BAHAN-BAHAN KISAR:
10 tangkai cili kering
6 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2.5cm lengkuas
2.5cm halia
3 batang serai
3 biji buah keras
1 inci belacan
4 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar

1.Kisar daun limau purut bersama daun ketumbar. Sementara itu, kisar bahan-bahan kisar seperti cili kering, bawang merah, bawang putih, lengkuas, halia, serai, buah keras dan belacan sehingga lumat.
2.Rebus terlebih dahulu daging untuk memastikan ia masak dengan lebih sempurna.
3.Panaskan minyak, kemudian tumiskan bahan-bahan yang telah dikisar atau ditumbuk lumat sehingga garing dan naik baunya.
4.Masukkan perahan air asam jawa, kiub daging dan biarkan ia mereneh seketika sehingga daging masak dan empuk.
5.Kemudian masukkan daun limau purut, tomato dan bunga kantan. Biarkan ia mereneh seketika sehingga ia pekat dan pecah minyak sebelum dihidangkan.


Selain dari sambal belacan dan ulam, I ada masak kangkung goreng belacan ni gak that day, memang lazat la makan dengan asam podeh!! ;)


No comments:

Post a Comment

Soft Pandan Marble Cake ... lembut dan sedap sangat

Yeayy ... Seronoknya ... akhirnya jumpa resepi butter cake yang lembut sangat tanpa perlu guna ovalette. Alhamdulillah. Thanks Mamafa...