Tuesday, May 4, 2010

Roti Paratha Kentang

Ada sekali tu, terliur tengok Kak Ummi Kuantan tayang roti ni kat dapur dia. Kita pon cuba lah coz bahan2nya mudah & caranya simple sangat. Sekejap dah boleh makan. Hasilnya? I suka sangat... terasa rempah2 & wangi daun ketumbar. Makan gitu je pon dah cukup sedap... plus, it's healtier than roti canai sbb not that oily, definitely a keeper.


ROTI PARATHA KENTANG
(Sumber: Newbie123 MyR)

1 1/2 cawan tepung
3/4 cawan air (*akak kurangkan lagi..)
1 sudu teh garam
1 biji kentang (russet potato direbus dan dilenyek) - akak guna kentang biasa jek.
segenggam daun ketumbar - dicincang halus
1 sudu teh jintan
1 sudu teh serbuk ketumbar (coriander powder)
garam dan lada hitam secukup rasa
Minyak zaitun

Masukkan tepung, garam, dan satu sudu besar minyak zaitun ke dalam mangkuk.
Masukkan air sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi doh lembut dan boleh diuli. Uli sekejap dan bahagikan kepada 6 ketul.
Didalam bekas lain, campurkan kentang lenyek, daun ketumbar, jintan, serbuk ketumbar, garam, dan lada hitam. Kacau sebati dan bahagikan kepada 6 bahagian.
Canai dough dan bungkuskan inti kentang dan balut macam pau.
Ketepikan dough selama lebih kurang 5 minit.
Panaskan kuali leper dan masukkan 1 sudu teh minyak zaitun.
Canaikan dough tadi ikut ketebalan yang disukai dan gorengkan setelah minyak panas. Goreng setiap belah sehingga garing.

**Masukkan satu sudu kecil minyak zaitun setiap kali menggoreng roti baru.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...