Thursday, June 20, 2013

Laksa Johor


Laksa yang dibuat masa birthday mak (26 April) hari tu. Pakat-pakat dgn Shiwa, akhirnya terlaksana la impian nak buat sendiri. Dah lama nak cuba buat, tapi asyik tak jadi sebab rasa macam remeh bila tengok banyaknya bahan-bahan dia. Tapi bila dah buat, xde la renyah mana pon. Bila nak masak makanan orang Johor ni, memang selalu selongkar resepi Puti Mazura ... dan selain dari resepi Soto yang pernah I cuba, ternyata resepi laksa Johor dia ni pon sedap juga.

LAKSA JOHOR
Sumber : Pn.Puti Mazura


Bahan utk kuah:-
1 ekor ikan tenggiri sederhana besar
2 ekor ikan kembung
ikan kering kurau sebesar tapak tangan
segenggam udang hidup
segenggam udang kering

*Rebus kesemua bahan diatas dan diblend. Air rebusan jgn dibuang dan guna air yg cukup2 aje.

20 ulas bwg merah }
10 ulas bwg putih } blend
10 helai cili kering }
2 paket kecil kari ikan - mskkan skit air utk jadikan pes
segenggam asam jawa - bancuh dgn air rebusan ikan tadi
santan dr 1 bj kelapa
3-4 sudu kerisek
2 btg serai - titik
gula dan garam

Perapkan ikan + udang yg diblend tadi bersama santan selama 2 jam.
Masukkan cili kering + pes kari, goreng hingga terbit minyak dan masukkan kerisek = kacau
Masukkan isi ikan + udang yg diperap tadi
Masukkan air asam jawa
Bila mendidih adjust airnya ikut suka kalo nak banyak
Masukkan gula+garam sesedap rasa
Biarkan mendidih dan kalau kurang masam, masukkan 1@2 asam keping



Cara Hidangan:
Spagetti - direbus
Timun - hiris cam btg mancis pun boleh
Taugeh
Daun selasih
Bwg besar - mayang halus
Daun kesum - option - mayang halus
Limau kasturi
Sambal belacan: 
(10-15 cili kering/cili merah+10 bj bwg merah + belacan + gula + garam = blend halus)

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...