Wednesday, April 12, 2017

Nasi Goreng Ikan yang sedap ... kegemaran keluarga


Nasi goreng adalah satu makanan yang sangat sinonim dengan masyarakat kita. Sesuai dihidangkan tak kira waktu; pagi, petang, siang atau malam sentiasa ada peminatnya. Nasi goreng boleh jadi menu yang laku keras juga time berbuka. Nak memasaknya  mudah, lebih kepada ikut gerak hati je dan biasanya kita masuk apa saja ikut selera, contohnya lebihan makanan semalam yang boleh di recycle. 

Kali ni nak share satu resepi nasi goreng favorite my family. Bila kat rumah ada lebihan nasi dan ikan goreng, nasi goreng ni lah paling best dibuat untuk breakfast esok hari nya. Lagi best kalau berasnya Basmathi or Pusa, nasi elok xlembik dan cantik berderai. Anak-anak dan hubby kalau I masak nasi goreng letak ikan ni memang bertambah-tambah makannya. Selalunya bila buat nasi goreng, I gorengkan keropok ikan untuk dimakan bersama. Dah terbiasa tengok family hubby yg asal dari bumi cik siti wan kembang memang makan nasi goreng siap hidang dengan keropok ikan dan sos. Jadi kita tiru je la style depa.

Untuk nasi goreng I suka letak carrot atau kacang panjang yang diracik halus untuk beri tekstur crunchy. Kalau kebetulan ada daun ketumbar pon I akan masukkan, sedap dan wangi aroma nasi goreng tu nanti. Untuk nasi goreng yang I masukkan ikan, biasanya I x masukkan telur.

NASI GORENG IKAN
Sumber Resepi: Ain's Kitchen

2 mangkuk nasi sejuk - digaul sebati dengan sedikit air yang telah dicampur garam.
3 tangkai kacang panjang - dibersihkan dan dipotong halus
Sedikit daun bawang - dibersihkan dan dipotong 1 inci
1 batang carrot - dipotong dadu kecil
Sedikit garam

Lebihan ikan goreng - dibuang tulang dan dilerai-leraikan kepada cebisan kecil, boleh juga ditumbuk-tumbuk sedikit supaya lembut

Bahan tumbuk: - ditumbuk kasar
3 biji cili merah
4-5 biji cili padi
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar / 5-6 ulas bawang merah
Segenggam ikan bilis
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk.
  2. Masukkan sedikit garam. Tumis hingga pecah minyak dan agak garing.
  3. Masukkan sayur-sayuran. Gaul rata tapi tidak perlu hingga layu.
  4. Masukkan nasi sejuk yang telah digaul air garam tadi.
  5. Masukkan ikan goreng. Gaul sehingga rata. Sesuaikan rasanya dan masak lagi untuk beberapa minit.
  6. Tutup api dan hidangkan bersama keropok ikan dan pencicah keropok jika suka.



Note: 
Ada kalanya jika ada lebihan bunga kantan, I hiris halus & masukkan juga. Bila dah dalam nasi macam ni anak-anak akan makan, xkuasa dia nak kuis-kuis buang sayur ;) Nasi pon lebih beraroma dan sedap.

1 comment:

  1. camne nasi tu boleh warna kuning.. boh serbuk kunyit ke..

    ReplyDelete

Soft Pandan Marble Cake ... lembut dan sedap sangat

Yeayy ... Seronoknya ... akhirnya jumpa resepi butter cake yang lembut sangat tanpa perlu guna ovalette. Alhamdulillah. Thanks Mamafa...