Thursday, February 10, 2011

♥ Etok ♥


 Kalau berada di bumi Klate, jgn lupa makan etok ... hehe... petang2 gini, x la lapar pun... tapi teringat la pulak nak makan etok. Tak pasti, kat Ganu ada ke tak eh? Ada org gelarkan benda ni Kuaci Klate. Actually kan ... sebelum ni x pernah teringin pon nak makan .. sebabnya... x pandai nak makan. Ngeee... x reti la nak kopek. Dari nak makan pun sampai boleh naik tension, baik xyah makan langsung. Pengalaman pertama makan etok, berbelas2 tahun dulu ... ikut adik & hubby dia balik kg. Adik ipar I pun beli la etok, nak suruh rasa. Puas tau kita gigit2 x terbuka pon, rasa nak ketuk je. Last2 give up terus. Yang dapat I rasa masa tu ntah sebiji dua je kot. Punya la x reti.
 

Baru-baru ni balik, ternampak la mokcik jual etok tepi jalan ... terus pesan kat darling I, esok nak beli la ... nak bagi anak dia rasa. Sebab masa tu rushing ... nak ke mana tah. So, keesokannya... beli la kat tepi pasar Siti Khadijah. Geram pulak tengok cik abang tak sempat2 ... makan dlm keta. I pon cuba la... pastu asyik kena gelak je dgn dia x dpt2 kopek. Dia pon explain la cemana nak buka. Dan akhirnya... dalam terkial2 dan hampir tertelan serpih2 kulit etok tu, berjaya la buka. Asyik la pulak... terus jatuh cinta sama etok .. haha.. ;P Siap bagi duit suh dia pegi beli lagi. Kemaruk la kami 2-3 hari ulang makan etok. Sekali beli, ada kot rm8 ... tu pun sikitt jer :(  Tak puas makan. Mokcik tu kata, sbb minyak & bwg naik harga. Nampak gayanya, next time balik, gi kutip etok sendiri, salai sendiri la ye.


Senyum kemain org tu melayan etok ...


Sambil2 dok intai pokcik ni ... mencari lembunya yg hilang agaknya ...


Sedar x sedar .. dah habis. alahai... nak lagi!

4 comments:

  1. Kuaci klate?wahh..musti xnak bhenti bila dah makan ek?hihi..ingatkan buat lauk mkn nasik

    ReplyDelete
  2. mas tak pernah makan...
    rasanya mcm mana yer...

    ReplyDelete
  3. arghh my fvrt ni..nak pulak kalau yg salai dgn cahaya matahari jer tu..pastu rasa serainya..tak sabar nk balik kg, mmg tgh mengidam etok pun ni..huhu

    ReplyDelete
  4. HaSue: begitu la kira2nya... x berhenti bila dh start. rugi2 I rasa sbb baru skrg pandai mkn.. Kalau mkn dgn nasi, x dibuat org sana la rasa2nya ^_^ .. x puas nnt.

    Mas: kalau ada peluang esok2, cuba la. kalau mas suka lala, mesti suka punya. Yang ni pd akak... rasanya lebih manis dr lala

    Sally: salai bawah matahari ye? ooo... abg ipar pon ckp mcm tu. tapi mcmana nk tau yg mana yg salai, yg mana bakar? yup... rasa serai tu buat dia lebih UmmppH!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...