Wednesday, October 19, 2011

Jus Kurma Bersusu ... I'm Lovin' It


Assalamualaikum & warm welcome to sweetthots (^__^) ...
Before I continue, here's a daily reminders of the day ...

-Daily Reminders-الله
Watch your thoughts, they become words. Watch your words, they become actions. Watch your actions, they become habits. Watch your habits, they become character. Watch your character, it may determine your final destination!

Hari ni nak share this one drink yg tengah hot di dapur sweetthots. It's such a pleasing breakfast treat! Seisi rumah kami tgh dilanda demam Jus Kurma Bersusu ni. Hampir terlupa suatu ketika pernah buat this juice here until last few weeks my colleague Fiza tanya I tentang resepi puding yg pernah I cuba. Masa belek-belek my own blog, ternampak ni ... terus dah teringat-ingat and I just love to prepare this drink for the kids sbb without much forces I berjaya buat depa makan kurma, minum susu & makan madu !! Alhamdulillah ... And that's the reason I'm telling you ... I'M LOVIN' IT ... to bits !!!

Jus Kurma Bersusu
(Sumber: Rasa Feb '10)

10 biji kurma
500ml susu rendah lemak
250ml air panas
1 sudu makan madu
Kiub ais secukupnya

1. Rendam buah kurma dgn air panas selama 10 minit.
2. Slps itu kisar buah kurma bersama air hingga betul-betul hancur.
3. Masukkan madu & ais, kisar lagi.
4. Akhir sekali masukkan susu & kisar sebati.
5. Sedia utk dinikmati.


10 comments:

  1. errm...dulu time pregnen selalu buat minuman ni..dan akak campur sikit ngan badam...sekarang dah tak buat dah....

    ReplyDelete
  2. CK .. owh ... campur badam ye, good idea. x terlintas pulak. nnt nk cuba. thanks ;)

    ReplyDelete
  3. Emmmm... sedapnye jus kurma bersusu, tak penah try la plak.. mesti sedap ni...

    ReplyDelete
  4. Aslmkum Ain & Salam kenal

    Jus kurma....berkhasiat ni...boleh cuba.

    ReplyDelete
  5. all my kids hate kurma...which is so annoying...I am so tempted to make this and con them to drink it...but I somehow feel i would end up drinking it all...nevertheless, it does look delicious ;)

    ReplyDelete
  6. menarik jus kurma ni..harus dicuba nanti:)

    ReplyDelete
  7. Mamasya:
    Salam perkenalan ^__^. Cuba lah, sedap & penuh khasiat

    mellymilly:
    belum cuba belum tau kan ;) nnt u buat, after rendam kurma tu, peel off the skin sebelum blend. Hopefully mcm tu boleh blend halus, so d kids xtau it's kurma.

    Nieza:
    mmg sedap u, nnt cuba tau!

    ReplyDelete
  8. my feveret.. my mom biasanya tambah gula melaka, best cubalah (y)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bidadari Al Fateh, tq nanti i cuba. U org melaka ke? Kg I tu ;)

      Delete

Soft Pandan Marble Cake ... lembut dan sedap sangat

Yeayy ... Seronoknya ... akhirnya jumpa resepi butter cake yang lembut sangat tanpa perlu guna ovalette. Alhamdulillah. Thanks Mamafa...